طراحي آموزشي
طراحي آموزشي يكي از مهمترين و مهمترين فعاليتهاي معلم در رابطه با مهارتهاي پيش تدريس, طراحي آموزشي است. متخصصان طراحي برنامهدرسي را به عنوان ارائه برنامههاي خاص در مورد چگونگي دستيابي به اهداف آموزشي تعريف كردهاند. براي دستيابي به مجموعهاي از مهارتها و مهارتها به عنوان اهداف آموزشي, ميتوان گفت كه طراحي آموزشي انجام شدهاست. بنابراين ميتوان از آن براي پيشبيني يا تجويز طراحي آموزشي به منظور دستيابي به تغييرات مطلوب در دانش, مهارت, احساسات و رفتار دانشجويان استفاده كرد. به طور معمول, معلمان مسئول طراحي و برنامهريزي فعاليتهايي هستند كه آنها ميخواهند. در كلاس اتفاق ميافتد. مهمترين اين فعاليتها عبارتند از: يكي از مهمترين فعاليتهاي معلم در ارتباط با مهارتهاي پيش از آموزش, آموزش طراحي ميباشد. متخصصان طراحي برنامهدرسي را به عنوان ارائه برنامههاي خاص در مورد چگونگي دستيابي به اهداف آموزشي تعريف كردهاند. براي دستيابي به مجموعهاي از مهارتها و مهارتها به عنوان اهداف آموزشي, ميتوان گفت كه طراحي آموزشي انجام شدهاست. بنابراين ميتوان از آن براي پيشبيني يا تجويز طراحي آموزشي به منظور دستيابي به تغييرات مطلوب در دانش, مهارت, احساسات و رفتار دانشجويان استفاده كرد. به طور معمول, معلمان مسئول طراحي و برنامهريزي فعاليتهايي هستند كه آنها ميخواهند. در كلاس اتفاق ميافتد. وظايف اصلي اين فعاليت عبارتند از: طراحي و برنامهريزي, طراحي و برنامهريزي درسي; شناخت هدف كلي دوره; شناسايي اهداف و نيازهاي كلي دانشجويان; تعيين اهداف و رفتار دانشجويان; تعيين محتوا, روشها و رسانه دوره با توجه به اهداف رفتاري; انتخاب محتوا, روشها و رسانه دوره با توجه به اهداف رفتاري; و در نهايت شناسايي سيستم ارزيابي. مهارت و مهارت در طراحي مهارتها و مهارتها در طراحي آموزش و يادگيري در طراحي آموزشي يكي از مهمترين مهارتهايي است كه يك استاد بايد در حوزه آموزش و پرورش تدريس كند. با تسلط بر مهارتها در طراحي آموزش, معلم قادر خواهد بود به راحتي نوع رفتار و تحول مورد نظر را در دانش آموزان شناسايي كند, سپس با اين مساله, نحوه ايجاد اين رفتار را تعيين و اندازه اين تغيير را ارزيابي و اندازهگيري كند. مهارت و مهارت در طراحي آموزشي يكي از مهمترين مهارتهايي است كه يك معلم بايد در حرفه تدريس كند. با تسلط بر مهارتها در طراحي آموزش, معلم قادر خواهد بود به راحتي نوع رفتار و تحول مورد نظر را در دانش آموزان شناسايي كند, سپس با اين مساله, نحوه ايجاد اين رفتار را تعيين و اندازه اين تغيير را ارزيابي و اندازهگيري كند. طراحي آموزشي يكي از مهارتهايي است كه به طور گسترده توسط ايدهها, تئوريها و تكنيكهاي مرتبط با آن استفاده ميشود. در اين بخش مراحل اوليه طراحي طراحي شرحداده شدهاند. طراحي يكي از مهارتهايي است كه به طور گسترده توسط ايدهها، تئوريها و تكنيكهاي مرتبط با آن استفاده ميشود. در اين بخش مراحل اوليه طراحي آموزش شرح داده ميشوند. ۱. تعيين اهداف كلي با اقدام اول، اولين اقدام teacher's در طول طراحي برنامه آموزشي تعيين اهداف يا اهداف آموزش، مهمترين منبع براي تعيين اهداف كتب درسي است. اگر هدف اصلي در ابتداي هر مقاله در كتاب درسي ثبت شدهباشد، آنگاه معلمان بايد هدف كلي درس خود را مشخص نكنند. اما آنچه در بسياري از كتابهاي درسي ديده ميشود موضوع مقاله است. اگرچه عنوان مقاله تا حدي مفهوم بحث را نشان ميدهد، اما صراحتاً هدف را بيان نميكند. حتي در برخي كتب درسي با اهداف كلي، آنها دور از ابهام هستند. بنابراين، اين وظيفه teacher's است كه هدف اصلي مقاله را از نظر هر ماده پيدا كرده و آن را در يك يا چند جمله براي دانش آموزان توضيح دهد. اين جملات و يا عبارات، فقدان مطالعه را بيان ميكنند. اهداف آموزشي ناميده ميشوند. اهداف آموزشي در اين مرحله اهداف كلي هستند, زيرا آنها انتظارات گسترده دانشجويان را به طور كلي تعيين ميكنند. تعريف هدف كلي با اولين اقدام معلم در حين طراحي آموزش هدف يا هدف آموزش است, مهمترين منبع براي تعيين اهداف, كتاب درسي است. اگر هدف اصلي در ابتداي هر مقاله در كتاب درسي ثبت شدهباشد, آنگاه معلمان بايد هدف كلي درس خود را مشخص نكنند. اما آنچه در بسياري از كتابهاي درسي ديده ميشود موضوع مقاله است. اگرچه عنوان مقاله تا حدي مفهوم بحث را نشان ميدهد, اما صراحتاً هدف را بيان نميكند. حتي در برخي كتب درسي با اهداف كلي, آنها دور از ابهام هستند. بنابراين, اين وظيفه teacher's است كه هدف اصلي مقاله را از نظر هر ماده پيدا كرده و آن را در يك يا چند جمله براي دانش آموزان توضيح دهد. اين جملات يا عبارتهايي كه فقدان آموزش را بيان ميكنند اهداف آموزشي ناميده ميشوند. اهداف آموزشي در اين مرحله اهداف كلي هستند, زيرا آنها انتظارات گسترده دانشجويان را به طور كلي تعيين ميكنند. 2. تحليل آموزشي. توسعه اهداف عمومي, اگرچه تا حدي ماهيت و حوزه محتواي آموزشي را مشخص ميكند, فعاليتهايي كه معلم بايد انجام دهد و نوع پاسخي كه دانش آموزان هنگام تدريس انتظار دارند را مشخص نميكند. بنابراين, تحليل آموزشي لازم است. در حقيقت, تحليل آموزشي جرياني است كه در آن هدف كلي تحصيلي به فعاليتهايي تقسيم ميشود كه دانشآموز بايد انجام دهد يا اطلاعات و مهارتهايي كه بايد براي رسيدن به هدف كلي بدست بياورد. اجزاي هدف كلي " فعاليتها " ناميده ميشوند. در اين مرحله, هر معلم بايد سعي كند هر فعاليت آموزشي را از لحاظ ماهيت و شناخت از دانشجويانش, به فعاليتهاي جزيي تر, آناليز كند. سپس هر كدام آنها را در رابطه با هدف كلي تحصيلي مورد بررسي قرار داده و آنها را به ليستي از فعاليتهايي كه براي آنها مناسب هستند اضافه ميكند. اهداف جزئي در حقيقت تواناييها و مهارتهايي هستند كه معلم انتظار دارد در طي دوره آموزشي به دست آورد. همانطور كه هدف كلي از اينجا ميرود, فعاليتها آسانتر ميشوند. از اين رو, در آموزش, معلم بايد با محتواي سادهتر شروع كند و به تدريج به مطالب مشكل تري تبديل شود. 3. آوردن اهداف به اهداف رفتاري. هنگامي كه تحليل آموزشي انجام ميشود, اهداف جزئي تعيين ميشوند. به منظور كمك به معلم براي كمك به معلم و دانش آموزان كلاس درس براي هدايت فعاليتهايي كه قرار است انجام دهند, ضروري است كه آنها وارد عمل شوند. علاوه بر اين, شناسايي شرايطي كه تحت آن رفتارهاي خاص بايد شكل بگيرند لازم است و سپس آنها را ارزيابي كنيد تا حدي كه آنها به اهداف خود دست مييابند را درك كنند. در اين راستا, معلم بايد يك سطح يا معيار خاص براي رسيدن به اهداف خود در نظر بگيرد, به طوري كه اگر دانشآموز اين معيار را برآورده كند, قادر خواهد بود آن را تصويب كند; به گفته متخصصان و متخصصان, مسائل آموزشي ارزش و اهميت دارند. تهيه اهداف رفتاري در آموزش اين است: طبق نظر متخصصان و متخصصان, مسائل آموزشي, ارزش و اهميت ارائه اهداف رفتاري آموزش عبارتند از: الف) كه به روشني انتظارات دانش آموزان را بيان ميكند. الف) انتظارات دانشجويان را به روشني و واضح بيان ميكند. براساس اين, ميتوان مواد آموزشي مناسب را براي اين دوره انتخاب كرد. به همين دليل, آنها ميتوانند مطالب آموزشي مناسب را براي اين دوره انتخاب كنند. (B) يك راهنماي عالي براي انجام آزمايشها و همچنين ارزيابي حوزه student's مطالعه است. B) يك راهنماي خوب براي دانش آموزان براي آزمون و اندازهگيري حوزه مطالعاتي است. تعيين رفتار ورودي (ارزيابي تشخيصي). رفتار ورودي مهارتها و تواناييهايي است كه دانش آموزان كلاس بايد قبل از آغاز دوره نشان دهند تا بتوانند به طور موفقيتآميز اهداف رفتاري كلي و نهايي را به دست آورند. اگر معلم از دانش و مهارتهاي دانشجويان خود آگاه نباشد، انتخاب مطالب آموزشي بدون توجه به تواناييها و تواناييهاي دانش آموزان دشوار است. در نتيجه، اگر مطالب آموزشي براي آنها دشوار باشد نه تنها يادگيري مورد نظر اتفاق نميافتد، بلكه باعث ميشود كه دانش آموزان نااميد و مايوس شوند. در حالي كه اگر مطالب آموزشي جديد براساس دانش قبلي دانش آموزان باشد، آنها به درسهايي كه به كلاس اضافه ميكنند اضافه ميشوند و تلاشي كه براي پرورش تواناييهاي جديد مورد استفاده قرار ميگيرد را هدر نخواهند داد. رفتار اختراع (ارزيابي تشخيصي). رفتار ورودي مهارتها و تواناييها است كه دانش آموزان كلاس بايد قبل از شروع يك دوره نشان دهند تا بتوانند با موفقيت به اهداف اصلي و نهايي رفتاري خود برسند. اگر معلم از دانش و مهارت دانش آموزان خود آگاه نباشد، ممكن است مشكل آموزش مطالب بدون توجه به تواناييها و تواناييهاي دانش آموزان را انتخاب كنند. در نتيجه، اگر مطالب آموزشي براي آنها دشوار باشد نه تنها يادگيري مورد نظر اتفاق نميافتد، بلكه باعث ميشود كه دانش آموزان نااميد و مايوس شوند. در حالي كه اگر مطالب آموزشي جديد براساس دانش قبلي دانش آموزان باشد، آنها به درسهايي كه به كلاس اضافه ميكنند اضافه ميشوند و تلاشي كه براي پرورش تواناييهاي جديد مورد استفاده قرار ميگيرد را هدر نخواهند داد. ۵. محتوا، روشها و رسانهها را انتخاب كنيد. در اين مرحله، معلم محتواي درسي خود را مطابق با اهداف رفتاري تعيين خواهد كرد. محتواي استراتژي شامل اصول و مفاهيمي است كه به منظور تحقق اهداف تحصيلي خود به دانش آموزان ارائه ميشوند. ۵. محتوا، روشها و رسانهها را انتخاب كنيد. در اين مرحله، معلم محتواي درسي خود را مطابق با اهداف رفتاري تعيين خواهد كرد. محتواي استراتژي شامل اصول و مفاهيمي است كه دانش آموزان براي كمك به آنها براي رسيدن به اهداف آموزشي ارائه ميشوند. با توجه به موارد بالا، دانلود فايل تحقيقي براي معلمان آموزش، صدها نمونه طراحي آموزشي براي معلمان و دانش آموزان فراهم كردهاست. اين كار شرافتمندانه است كه شما ميتوانيد صدها نمونه طراحي آموزشي را براي استفاده تان دانلود كنيد.
برچسب: ،
ادامه مطلب