طرح جابر چيست ؟ ❶ 【 600 عنوان 🇮🇷 】 چطور مقام كشوري 1403 را كسب كنيم؟
طرح جابر در واقع يكي از مهمترين طرح هايي است كه چندين سال است ذهن و فكر دانش آموزان و اولياي آنها را به خود مشغول كرده است. اگر چه اين طرح مخصوص دانش آموزان است ولي با توجه به رقابت شديدي كه دارد ، معلمين هم از اين جنب و جوش و تكاپو در راستاي اين پروژه بي بهره نمانده اند. شايد بهتر است پيش از پرداختن به مبحث طرح جابر و اهميت آن تعريف درستي از اين كار عملي مهم ارائه دهيم.
طرح جابر چيست ؟
طرح جابر يكي از بهترين طرح هايي است كه از نام دانشمند بزرگ ايراني جابربن حيان گرفته شده است. اين طرح كه در سالهاي اخير بسيار پرآوازه شده است و حتي در خيلي از مدارس كشور به صورت اجباري پيگيري مي شود ، تاثير بسيار شگرفي بر روي دانش آموزان در امر تحقيق و پژوهش عملي مي گذارد. طرح جابر به اين امر مي پردازد كه دانش آموزان به كمك هم و با همكاري و مشاركت گروهي پروژه هاي عملياتي را در سطح خود انجام و ارائه دهند و در اين راستا هم به صورت كامل مستندسازي كنند. لذا با توجه به ترغيب دانش آموزان به كار گروهي و همچنين حمايت از رونق و توليد داخلي در پايه هاي پنجم و ششم كه موضوعات طرح به صورت دست سازه و كار دستي مي باشد ، اين طرح مهم طرفداران زيادي پيدا كرده است.
طرح جابر
اين مقاله براي نخستين بار در ويرگول منتشر شده است . و كپي از آن فقط با ذكر منبع مجاز است.
طرح جابر چه اهدافي را دنبال مي كند ؟
طرح جابر چيست ؟
يكي از مهمترين اهداف طرح جابر كه توسط مديران گروه برنامه ريزي درسي ارائه شده است تشويق دانش آموزان به امر پژوهش است . گرچه اين تنها يكي از اهداف مهم و گسترده اين طرح مي باشد. فوايد و مزايايي كه از اجرا و انجام طرح جابربن حيان نصيب دانش آموزان و معلمين مي گردد، تنها به اين يك مورد خلاصه نمي شود. از اهداف مهم طرح جابربن حيان مي توان به موارد زير اشاره نمود :
برنامه ريزي در جهت مشاركت اوليا در امور فرزندان
ايجاد فرصتي در رابطه با همكاري دانش آموزان با ساير همكلاسي ها
شناخت اهميت مشاركت گروهي و فوايد آن براي دانش آموزان
ايجاد زمينه اي عالي براي تعامل اوليا و معلمين در ارتباط با مسائل آموزشي
ارتقاي قدرت ابتكار و خلاقيت در دانش آموزان
ايجاد فرصت هاي نوآوري و رونق توليد و حمايت از كالاي ايراني
طرح جابربن حيان چيست ؟
طرح جابر كلاس اول ابتدايي
طرح جابر كلاس اول ابتدايي
در كلاس اول ابتدايي با دانش آموزاني مواجه هستيم كه علاوه بر مشكلات ناشي از وابستگي به والدين و بي قراري ، درك درستي از مباحث عملي و پروژه هاي مشاركتي ندارند. بنا براين طبق توصيه برنامه نويسان كتب درسي اين دانش آموزان در طرح هاي ابتدايي و مربوط به كتاب علوم كلاس اول ابتدايي به تنظيم و تدوين پروژه مي پردازند. اين دانش آموزان همين كه بتوانند خود را براي مشاركت عملي و روش تدريس گروهي آماده كنند كار بسيار ارزشمندي كرده اند.
نمونه موضوعات خارق العاده طرح جابر كلاس اول
پروژه جابر سفر دانه ها پايه اول به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
پروژه جابر گياهان پايه اول به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
پروژه جابر بيابان ها چگونه گسترش ميابند پايه اول به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
پروژه جابر برگ پايه اول به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
پروژه جابر باران و برف پايه اول به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
پروژه جابر اول دبستان اندازه گيري قدرت آهنربا به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
پروژه جابر اول ابتدايي نقش آهنربا در زندگي روزمره به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
نمونه طرح جابر اول دبستان آهن رباي الكتريكي به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
نمونه طرح جابر اول ابتدايي آهنربا و انواع آن به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
طرح جابر پايه اول دبستان ذخيره آب به انضمام دفتر كارنما و آموزش كامل تنظيم كارتو پلاست
طرح جابر كلاس دوم ابتدايي
طرح جابر كلاس دوم ابتدايي
در كلاس دوم ابتدايي با مباحث طبقه بندي مواجه هستيم. منظور از طبقه بندي موضوعاتي است كه مي توان روي آنها به صورت دسته اي و طبقه اي مانور داد. از اين جمله موضوعات مي توان به طبقه بندي انواع گياهان ، انواع دانه ها ، انواع گل ها ، انواع حشرات ، انواع حبوبات ، انواع تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و صدها و بلكه هزاران موضوع مختلف اشاره نمود. اهميت شركت در طرح جابر كلاس دوم ابتدايي در اين است كه مقداري از وابستگي دانش آموزان در اين سال كم شده و آمادگي بيشتري نسبت به سال قبل پيدا كرده اند.
بهترين موضوعات درخشان طرح جابر كلاس دوم
پلن جابر منابع طبيعي ما پايه دوم با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
پلن جابر لوازم بهداشتي پايه دوم با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
پلن جابر لنگر ها پايه دوم با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
كاملترين طرح جابر كلاس دوم لكه هاي خورشيدي با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
طرح جابر آماده كلاس دوم كوره خورشيدي با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
پلن جابر كوچ نشيني پايه دوم با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
پلن جابر كار ميكروسكوپ پايه دوم با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
پلن جابر هواشناسي پايه دوم با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
پلن جابر گل گاو زبان پايه دوم با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
پلن جابر گياهان دارويي پايه دوم با كارتو پلاست دفتر كارنما و ساير مستندات
طرح جابر كلاس سوم ابتدايي
طرح جابر كلاس سوم ابتدايي
دانش آموزان در كلاس سوم ابتدايي نيز مانند ساير پايه ها مي توانند در طرح جابربن حيان شركت كنند. در اين پايه موضوعات بيشتر مي بايستي از نوع موضوعات تحقيقاتي باشد.در موضوعات تحقيقاتي پيرامون يكي از موضوعات كتاب علوم كلاس سوم دبستان و يا موضوعات مشابه آن كار مي شود و نيازي به فعاليت عملي ندارد. البته كارشناسان برنامه ريزي درسي و دبيرخانه طرح جابربن حيان در اين سالها نشان دادند كه اهميت بسيار زيادي به كارهاي عملي از خود نشان مي دهند. با وجود اينكه در پايه هاي اول تا سوم ابتدايي در بخشنامه و شيوه نامه طرح جابربن حيان سخني از كارعملي و طراحي و ساخت نيامده بود با اين حال اگر به برندگان طرح جابر و اسامي و نمونه كارهاي آنها نگاه كنيم متوجه خواهيم شد كه اينگونه افراد بيشترين توجه و تمركز را بر روي كار عملي گذاشته اند.
نمونه موضوعات تماشايي و بي مانند طرح جابر كلاس سوم
طرح جابربن حيان الياف پايه سوم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابربن حيان آكواريوم متوازن پايه سوم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابربن حيان اجزاي تخم مرغ پايه سوم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابربن حيان ابر ها پايه سوم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابر آب و هوا پايه سوم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابربن حيان آب تميز پايه سوم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابربن حيان آب و سيالات ديگر پايه سوم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابر آب چشمه و چاه پايه سوم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابربن حيان ويژگي هاي آب پايه سوم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابر پايه سوم ابتدايي مزيت داشتن دو چشم به پيوست با كارتو پلاست و دفتر كارنما
طرح جابر كلاس چهارم ابتدايي
طرح جابر كلاس چهارم ابتدايي
با توجه به اينكه دانش آموزان در كلاس چهارم ابتدايي با مفهوم آزمايش آشنا خواهند شد، در طرح جابر كلاس چهارم ابتدايي بيشترين توجه بر روي اين مقوله است. طرح جابر آزمايش در واقع يكي از علمي ترين طرح هاي آموزشي در اين رابطه در پايه چهارم است. تاكيد مهمي كه معلمان و اوليا و حتي دبيرخانه جشنواره جابربن حيان دارند اين است كه براي جلوگيري و پيشگيري از مخاطرات احتمالي صرفا از موضوعات بي خطر براي آزمايش استفاده شود. معلمان و رابطين جابر در پايه چهارم ابتدايي معتقدند كه استفاده از طرح هاي كم خطر نه تنها باعث كاهش سطح امتيازات طرح جابر در اين پايه نمي شود بلكه باعث كاهش تلفات و خسارت هاي احتمالي در اين مقوله مي گردد.
موضوعات بي نظير طرح جابر كلاس چهارم ابتدايي
دانلود پروژه جابر جذب آب در گياهان پايه چهارم كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
پروژه جابر پايه چهارم ابتدايي حياط در يك توده كود آلي كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
دانلود طرح جابر هواپيما پايه چهارم كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
دانلود پروژه جابر حشرات در غبار پايه چهارم كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
دانلود پروژه جابر حركت گياهان پايه چهارم كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
دانلود طرح جابر حافظه پايه چهارم كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
دانلود پروژه جابر غضروف پايه چهارم كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
دانلود پروژه جابر قلب پايه چهارم كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
دانلود پروژه جابر فضا پايه چهارم كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
دانلود طرح جابر شفا بخشي گياهان پايه چهارم كارتو پلاست و دفتر كارنما بي نظير و بي مانند
طرح جابر كلاس پنجم ابتدايي
طرح جابر كلاس پنجم ابتدايي
طرح جابر كلاس پنجم ابتدايي يك سرو گردن از ساير پايه هاي قبلي بالاتر است. چراكه در اين پايه تاكيد بسيار مهمي بر روي دست سازه و طراحي و ساخت مي شود. در طرح جابربن حيان پايه پنجم دانش آموزان مي آموزند كه چگونه مي توانند با توليد دست ساخته هاي خود كمك بزرگي به رونق توليد داشته باشند.رونق توليد كه يكي از فرامين و دستورات مقام معظم رهبري در سال 98 بوده است در اين پايه به كمك خلاقيت در طرح جابر امكان پذير است.
موضوعات استثنايي طرح جابر كلاس پنجم
پروژه جابر حفاظت از خاك پايه پنجم مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
پروژه جابر حواس پنج گانه پايه پنجم مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
پروژه جابر گسل ها پايه پنجم مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
پروژه جابر جلوگيري از فرسايش خاك پايه پنجم مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
پروژه جابر فرسايش خاك پايه پنجم مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
پروژه جابر پنجم ابتدايي عينك مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
نمونه طرح جابر پنجم دبستان علل ايجاد شب و روز مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
نمونه طرح جابر پنجم ابتدايي دستگاه عصبي مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
طرح جابر پايه پنجم دبستان دستگاه ها و ابزار ها مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
طرح جابر پايه پنجم ابتدايي چشم انسان مستندات كامل و حرفه اي و حيرت انگيز
طرح جابر كلاس ششم ابتدايي
طرح جابر كلاس ششم ابتدايي
آخرين پايه اي كه در آن طرح جابر برگذار و اجرا مي شود پايه ششم ابتدايي است. بعضي از مديران و معلمين پايگاه هايي را تحت عنوان بازارچه كار و فناوري در مدرسه ايجاد مي كنند و از نمونه محصولات دانش آموزان در طرح جابر پايه ششم ابتدايي در اين بازارچه رونمايي مي كنند . همانطور كه در پايه پنجم ابتدايي گفتيم در اين پايه نيز انجام طرح به صورت گروهي و مشاركتي و به صورت دست سازه و كاردستي صورت مي گيرد. در طرح جابر كلاس ششم دانش آموزان نهايت سعي و تلاش خود را نموده اند و اگر بتوانند فردي خلاق و ابداع گر باشند مي توانند در سالهاي آينده در طرح خوارزمي نيز شركت نمايند.قطعا طرح خوارزمي نيز مانند طرح جابر مي تواند كمك عظيمي در راستاي رونق توليد داشته باشد.
نمونه موضوعات درجه يك و تماشايي كلاس ششم
طرح جابربن حيان تاريخ علم پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
طرح جابربن حيان شهاب ها پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
طرح جابربن حيان سيارك ها پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
طرح جابر سيم پيچ در خانه پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
طرح جابربن حيان دريل شارژي پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
طرح جابربن حيان ربات نقاش پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
طرح جابر پروژكتور پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
طرح جابربن حيان پيرابين پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
طرح جابربن حيان ميوه خشك كن پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
طرح جابر ماشين برقي پايه ششم پيوست با كارتو پلاست و كارنما
براي دانلود كاملترين طرح هاي جابر در همه مقاطع ابتدايي كليك نماييد.
دفتر كارنماي طرح جابر چيست ؟
دفتر كارنماي طرح جابر به دفتري گفته مي شود كه مسائل تحقيقاتي و پژوهشي در آن نوشته شده باشد. در واقع هر مسئله اي كه دانش آموزان ميخواهند كار كنند نياز به بررسي دارد ، اين بررسي شامل بررسي ادبيات و پيشينه تحقيق و خيلي از مسائل ديگر است.قطعا اگر دانش آموزان با اين كه در سالهاي قبل چه كساني بر روي اين موضوع كار نموده اند آشنا شوند، تاثير مثبتي بر روي كاشان خواهد داشت.دفتر كارنماي طرح جابر معمولا به صورت سليقه اي طراحي مي شود و نياز به طراحي خاص و از پيش تعيين شده اي ندارد كه البته بسياري از سايت هاي آموزشي نيز نمونه هايي از دفتر كارنماي طرح جابر را ارائه مي دهند.
دفتر كارنماي طرح جابر
دفتر گزارش طرح جابر چيست ؟
شايد شما هم مثل بسياري از افراد تصور كنيد كه دفتر گزارش و دفتر كارنما يكي هستند.اگر شما هم در زمره اين افراد مي باشيد بايد گفت كه متاسفانه اشتباه مي كنيد. دفتر كارنما و دفتر گزارش دو مقوله كاملا مختلف هستند. در دفتر گزارش ذكر جزئيات انجام پروژه ، اقلام مورد نياز خريد براي پروژه ، اسامي گروه ، مشكلات سر راه پروژه و راهكارهاي برخورد با آن و در نهايت فوايد و آثار پروژه ذكر مي گردد و كاملا با آنچه در رابطه با دفتر كارنما عرض كرديم متفاوت است.
دفتر گزارش طرح جابر
چگونه مقام نخست كشوري را كسب كنيم؟
چگونه مقام نخست كشوري را كسب كنيم؟
براي كسب مقام نخست كشوري نخست بايد اعتماد به نفس كافي داشت. بعد از اعتماد به نفس جستجو براي موضوع تحقيقاتي است كه كمتر ارائه شده اند و يا در صورت ارائه شدن روي آنها خوب كار نشده است. در مرحله بعد اهميت اجرايي طرح و موضوع پروژه مهم است كه چقدر مي تواند بر روي مسائل آموزشي و رونق توليد و حمايت از كالاي ايراني كمك كند.بعد از انتخاب موضوع بايستي زمينه طرح را پايه ريزي كرد كه منظور همان زمانبندي اجراي پروژه است. برنامه ريزي طرح جابر را مي بايست طبق برنامه ريزي زمانبندي شده و با استفاده از مشاركت دوستان و اوليا و همچنين معلمان پيش ببريم. در اين صورت مي توانيم به موفقيت در انجام طرح دست يابيم.استفاده از دست سازه و فعاليت هاي عملي و مستند سازي شده نيز مي تواند نقش مهم و تعيين كننده اي را در كسب مقام برتر طرح جابر داشته باشد.در مرحله نهايي استفاده از نمونه طرح هاي جابربن حيان است كه منبعي را در اين رابطه به شما معرفي مي كنيم.
دانلود نمونه طرح جابر ابن حيان
از آنجا كه دانش آموزان و معلمين و حتي اوليا و رابطين جابر نيازمند داشتن نمونه طرح هاي برگزيده كشوري در اين رابطه هستند مي توانند از آدرس زير صدها نمونه طرح جابر را يافته و از آنها در راستاي بهبود عملكرد خود استفاده نمايند. براي دانلود صدها نمونه طرح جابربن حيان روي لينك زير كليك كنيد.
براي دانلود كاملترين طرح هاي جابر در همه مقاطع ابتدايي كليك نماييد.
يك نكته مهم و خارق العاده راجع به طرح جابر
نكته اي كه باعث شد يك پاراگراف مهم به اين مطلب اضافه كنم اين بود كه در سال هاي اخير يك سري از سايت ها هستند كه به خاطر منافع خودشان و به خاطر سود جويي طرح هايي را منتشر ميكنند كه فاقد ارزش علمي و كاربردي براي دانش آموزان است .
در اين رابطه دانش آموزان عزيز بايستي توجه خودشان را به دستورالعملي كه از دبيرخانه جابربن حيان تدوين طرح جابر به مدارس شان ارسال شده است جلب نمايند. در واقع اگر مي خواهيد كه مقام برتر كشوري را در جشنواره جابر بن حيان و در طرح جابر كسب كنيد ، خودتان هم سهم بسيار بزرگي در تدوين و برنامه ريزي و اجراي اين طرح مهم و قابل قبول بايدداشته باشيد.
اگر فقط به فايل هاي آماده داخل سايت هاي اينترنتي بسنده نماييد، قطعاً نمي توانيد مطلب قابل قبولي را براي طرح جابر خود ارائه دهيد و تنها به رتبه اي كوچك از سمت مدرسه دستيابي پيدا خواهيد نمود.
در صورتي كه خودتان نقش مهمي در ايفاي طرحتان داشته و تلاش خود را در اجرايي نمودن آن نماييد ميتوانيد دستاوردي بزرگ قدرتمند و قابل قبول براي مدرسه شهرستان استان و در نهايت كشور داشته باشيد. اگر در سايت هايي مثل آپارات و يوتيوب توجه كنيد نمونه هاي كامل از طرح هايي كه حائز رتبه هاي بزرگ در كشور شده اند را مي توانيد ببينيد.
اين نكته حائز اهميت است كه ما سعي نموده ايم بهترين طرح هايمان را در قالب فايل هاي آموزشي در اختيار شما عزيزان قرار بدهيم كه شما بتوانيد از آنها به عنوان نمونه و الگو برداري استفاده كنيد. طرح جابر در سال تحصيلي اخير تغييراتي داشته كه بايستي حتماً تغييرات آن را در طرح خود اجرايي نماييد . اين تغييرات اجراي داستان شعر شاهنامه خواني نقاشي براي ارائه پروژه جابربن حيان است .
وظيفه دانش آموزان در طرح جابربن حيان
شما دانش آموزان عزيز مي توانيد در سال تحصيلي اخير علاوه بر پروژه هاي طبقهبندي نمايش علمي آزمايش دست سازه و كاردستي از داستان گويي و داستان نويسي و حتي شعر و نقاشي هم در طرح هاي خود استفاده كنيد. اين فرصت به دانش آموزان داده شده است كه بتوانند كاملترين علايق و استعدادهاي خود در راستاي اجرايي نمودن اين طرح مفيد ارائه دهند. شما عزيزان مي توانيد با استفاده از آن چه كه در چنته داريد و با تلاش همه جانبه خود و با كمك مربيان و با همكاري دوستان خود طرح هايي بسيار عالي و مثمرثمر را به دبيرخانه جابربنحيان ارائه نماييد خوشحاليم كه در كشوري زندگي ميكنيم كه دانش آموزان فعال و پويا و پژوهشگر اكثريت جامعه فرهنگيان را تشكيل داده است.
در اين جامعه دانش آموزان مي توانند كه از راه پژوهش گري وبسياري از اهداف علايق و آرمان هاي ريل گذاري شده خود در آينده دستيابي پيدا كنند . حضور شما دانش آموزان در جشنواره هايي مثل طرح جابر مي تواند زمينه اي را در آينده براي داشتن كشوري باسطح علمي بالاتر در بين كشورهاي بزرگ جهان فراهم نمايد.
اميد است كه توانسته باشيم به بهترين شكل ممكن در رابطه با طرح جابر به شما عزيزان توضيحات ارزنده اي داده باشيم.
مهمترين مسئله پيرامون طرح جابر
با توجه به اين مسئله و اهميت آن ، تحليل محتوا كتب درسي بويژه كتاب علوم تجربي در دوره ابتدايي به عنوان منبع اصلي آموزش و تدريس در مدارس كشور از منظر توجه به مسائل و مباحث پروژ هاي علمي و طرح جابر يكي از موارد مهم و ضروري بوده كه جشنواره جابربن حيان به دنبال آن و ارائه پيشنهادات كاربردي با توجه به طرح جابر اقتباس شده از كتب علوم تجربي مي باشد كه مي تواند راهگشاي بسياري از ابهامات و پاسخگوي مناسب به مسائل مختلف علوم تجربي نظير: توجه به بهداشت، سلامت، محيط زيست و توجه به كارهاي بنيادين در آموزش و پرورش در اين خصوص مي تواند زمينه ساز آموزش رابطه مناسب و آشتي گرايانه با طبيعت و افزايش توسعه پايدار محيطي و زيست محيطي و همچنين بهداشت و سلامت براي دانش آموزان باشدكه اين مهم در اهداف جشنواره جابربن حيان گنجانده شده است. حال اين سوال اصلي پيش مي آيد كه محتواي كتب علوم تجربي دوره ابتدايي به توجه به نقش مهم آن در ابعاد مهم زندگي محيطي و علمي دانش آموزان تا چه اندازه به مسائل و مباحث پروژه هاي علمي و طرح جابر توجه نموده است.
طرح جابر ، اهميت آن و نگاهي به پيشينه پژوهش:
امروزه با از ميان رفتن مرزهاي قراردادي سنتي و شكل گيري تنوع و گوناگوني فرهنگ ها و باورهاي مردمي خارج از مرزهاي جغرافيايي و توجه به تاثير تحولات يك منطقه بر ديگرمناطق جهان ، ناگزير بايد در امر برنامه ريزي و به خصوص در تاليف و تدوين كتب درسي توجه مهم داشت و در اين ميان توجه به اهميت و ضرورت توجه به مسائل جهاني و اتخاذ رويكردي جهان نگر در آموزش و پرورش به شكل عام و كتب درسي به شكل خاص ضروري مي باشد.با پذيرش اهميت توجه به ابعاد جهاني در امر تعليم و تربيت از جمله بعد آموزش علوم ويژه از جمله علوم تجربي و ضرورت توجه به مسائل و قضاياي جهاني ، سوال اساسي پژوهش اين است كه اگر آموزش و پرورش بخواهد در جهت توجه به تحولات جهاني آموزش علوم حركت كند ، بايد چه مواردي را در محتواي كتب درسي ملحوظ دارد و وضعيت فعلي كتب درسي از حيث توجه به پر.ژه هاي علمي و طرح جابر چگونه است؟به عبارت ديگر ، با اذعان به اين كه همه انسان ها عصر جديد جامعه جهاني در دهكده جهاني بوده و با چالش ها و مشكلات متعدد محيطي مربوط به علوم تجربي مواجهه اند و داشتن ديدي جهان گرا براي تهيه محتواي كتب درسي ، سهم بسزايي در حل اين معظلات دارد، دانش آموزان بايد چه آموزش هايي ببينند و وضعيت فعلي در اين زمينه براي افزايش قدرت روحيه علمي و علاقه به پژوهش گري چگونه است؟
هدف كلي جشنواره جابربن حيان
بر اين اساس جشنوراه طرح جابر ،در دو مرحله انجام مي شود. ابتدا براي استخراج موارد مشترك و مهم با رويكردي كل نگر و جهاني كه بايد در محتواي كتب درسي علوم تجربي مورد توجه قرار گيرند ، مباني نظري آموزش هاي جهان نگر در مورد آموزش علوم تجربي مورد مطالعه قرار گرفته تا مولفه هاي كليدي استخراج گردند. سپس محتواي كتب درسي علوم تجربي دوره ابتدايي با توجه به اين چارچوب تحليل شد تا مشخص شود محتواي كتب درسي تا چه اندازه با توجه به آموزش هاي همه جانبه و جهان نگر متناسب با پروژه هاي علمي و طرح جابر تدوين شده اند و به طور مشخص تر ، تا چه ميزان در متن كتب درسي علوم تجربي دوره ابتدايي به مسائل و قضاياي مشترك جهاني در مورد پروژه هاي علمي و طرح جابر توجه شده است.مفاهيم مورد نظر در خصوص علوم تجربي در جشنوراه طرح جابر ، با توجه به مشكلات آموزش و پرورش همه جانبه فراگيران طرح شد. از طرف ديگر ، اين مسائل منحصر به جامعه خاصي نيست و از مسائل مشترك آموزش علوم تجربي انسان ها در هزاره سوم به شمار مي رود و نمي توان آن ها را فقط با توجه به جامعه محلي مورد توجه قرار داد و از بعد جهاني آنها غافل شد. از اين رو آموزش اين مسائل مستلزم ديدگاهي جهان نگر است.
تحليل مقايسه اي محتواي كتب درسي علوم تجربي دوره ابتدايي و طرح جابر با توجه به مسائل و مباحث پروژ هاي علمي و طرح جابر است.
اهداف جزيي:
-توجه به كيفيت علمي و پژوهشي محتواي كتب درسي علوم تجربي تاليف سال جديد و طرح هاي اجرا شده در جشنواره جابر بن حيان در كشور در سال جديد
-شناخت و تحليل مقايسه اي بين محتواي كتب علوم تجربي تاليف سال جديد و طرح هاي اجرا شده جشنواره جابر بن حيان با توجه به پرداختن به حيطه هاي مختلف شناختي طبقه بندي بلوم در كشور در سال جديد
سوالات پژوهش در طرح جابر :
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزان به مولفه ها و مسائل كلي محيط زيست در بعد جهاني پرداخته اند؟
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزان به مولفه نابودي مراتع،جنگل ها و منابع طبيعي محيط زيست پرداخته اند؟
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزان به مولفه از بين رفتن منابع خا ك پرداخته اند؟
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزانبه مولفه اثرات افزايش گازهاي گل خانه اي پرداخته اند؟
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزان به مولفه افزايش دماي زمين و اثرات آن پرداخته اند؟
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزان به مولفه شكار حيوانات و صيد بي رويه آبزيان و تاثيرات آن پرداخته اند؟
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزان به مولفه اثرات انواع آلودگي هاي آب ها، فاضلاب ها، هوا و گازهاي مضر محيطي پرداخته اند؟
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزان به مولفه اثرات زباله ها و پس مانده ها و اثرات تخريبي آن پرداخته اند؟
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزان به مولفه ذوب شدن يخ هاي قطبي پرداخته اند؟
- محتواي كتب علوم تجربي و طرح جابر در پايه هاي تحصيلي دوره ابتدايي به چه ميزان به مولفه آلودگي امواج و اشعه هاي نوري و همچنين آلودگي هاي صوتي محيطي پرداخته اند؟
روش شناسي در جشنوراه طرح جابر :
جشنوراه طرح جابر به روش تحليل محتوا انجام شده و در تحيل محتوا از طرح برآورد پديده ها در متن داده ها ، كه اصلي ترين نوع طرح تحقيق در تحليل محتواست استفاده شده است. داده ها بر حسب فراواني وقوع ، توصيف و كميت ها ، حاصل شمارش فراواني هستند.مفروضات استنباط هاي آماري با توجه به منطق تحليل محتوا اتخاذ شده است كه رايج ترين شكل آن ، توجه به فراوني است. جامعه اين تحقيق ،كليه كتب درسي دوره ابتدايي تاليف سال جديد و نمونه مورد نظر با توجه به موضوع پژوهش، كتب درسي علوم تجربي مي باشد. ازآمار توصيفي شامل ميانگين و انحراف استاندار در صورت لزوم از آزمون غيرپارامتريك خي دو بهره گرفته مي شود.در جشنوراه طرح جابر، معيار مقايسه توزيع نرمال فراواني ها در مورد مولفه هاي علوم تجربي كه بيشتر بر محيط زيست تمركز داشته است كه فرض بر اين است كه مولفه هاي آن وزن يكساني دارند. در زمينه كتب درسي ، توزيع نرمال مجموع مولفه هاي علوم تجربي با توجه به حجم كتاب مورد نظر بود. تحليل محتوا معنايي است و فراواني اشاره به مولفه هاي يازده گانه علوم تجربي دارد. براي اعتبار بخشي تحليل علاوه بر نظر موجود متخصصات تعليم و تربيت ، آشنايي و اجراي پروژه آموزش همه جانبه ( جهاني ) بود كه سازمان يونيسف در ايران به صورت ازمايشي اجرا كرده بود كه يكي از اين آموزش ها ، مسئله آموزش علوم تجربي با توجه به آموزش محيطي و محيط زيست با هدف افزايش روحيه اجراي پروژهاي علمي و پژوهشگري دانش آموزي بود.براي استخراج فراواني مولفه هاي مرتبط با مسائل و مباحث علوم تجربي در مورد آموزش محيطي و محيط زيست در دوره ابتدايي با توجه به طرح هاي صورت گرفته در جشنواره جابر بن حيان مرتبط با كتب علوم تجربي توسط معلمان ابتدايي كشور از جدول تحليل محتوا استفاده شده است.
نتيجه گيري در موضوعات طرح جابر :
موضوعات مختلف محيطي و آموزش محيطي در قالب موضوع مهم آموزش محيط زيست به عنوان يكي از مهمترين ابعاد توسعه پايدار مطرح مي باشدو تحليل آن در كتب درسي دوره ابتدايي از اهميت بسزايي براي افزايش قدرت علمي و پژوهشگري براي دانش آموزان برخودار است و مي تواند اطلاعات مهمي در اختيار همگان بويژه سياستگذاران ، برنامه ريزان و مولفان كتب درسي قرار دهد.نتايج جشنواره جابربن حيان نشان داد كه بيشترين تاكيد موضوعي محتوا در كتب درسي علوم تجربي در همه پايه ها مربوط به تخريب محيط زيست جنگلي و شيوع انواع آلودگي ها و اثرات آن بوده است. همچنين كمترين مورد تحليلي مربوط به اثرات امواج و اشعه هاي نوري و آلودگي هاي صوتي در محيط اطراف مي باشد . نكته مهم اين است كه بايد توجه داشت امروزه با گسترش انواع فناوري هاي محيطي و زندگي ماشيني به طور طبيعي امواج و اشعه هاي مضر و انواع آلودگي هاي صوتي بيشتر شده و لذا جا دارد مولفان و برنامه ريزان كتب درسي به شيوه صحيح سازماندهي و ارائه نمايند.همچنين در طرح هاي جشنوار جابر بن حيان بيشترين مورد موضوعات از نظر حيث انواع تحقيقات، مربوط به تحقيقات بنيادي بوده است تا كاربردي و تحقيق و توسعه. همچنين نقش معلم بيشتر انتقال دهنده مطالب بوده و نقش محوري و راهنماي اصلي كمتري داشته استدر بررسي محتواي كتب درسي علوم تجربي مشخص نشده كه معلم چه جايگاهي در پروژه هاي علمي و طرح جابر دارد و از محرك هاي انگيزشي،تشويقي و تمايلي براي ايجاد پروژه هاي علمي و طرح جابر براي دانش آموزان در حد متوسطي بوده است.در كل مي توان گفت محتواي كتب علوم تجربي در حد متوسط از نظر، جديد و غني بودن و افزايش روحيه علمي و پژوهشگري براي دانش آموزان مي باشد و محتواي موضوعات جشنواره جابر بن حيان هم در حد متوسطي براي افزايش علاقه به انجام پروژهاي علمي و طرح جابر مي باشد.
پيشنهادات كاربردي طرح جابر :
1- با توجه به نتايج جشنواره جابربن حيان كه نشان داد بيشترين تحليل كتب علوم تجربي مربوط به موضوع تخريب محيط زيست و آلودگي آب ها ،فاضلاب و هوا بوده ،پيشنهاد مي شود كه از نظرات كارشناسان و مسئولان محيط زيست بويژه ادارات منابع طبيعي و آب وفاضلاب و هواشناسي استفاده شود و جلسات توجيهي منظمي با مسئولان آموزش وپرورش،مولفان كتب درسي، معلمان، مربيان، دانش آموزان و اوليا داشته باشند و به آموزش محيطي توجه ويژه شود.
2- پيشنهاد مي شود كه مولفان كتب درسي در مورد محيط زيست در گنجاندن محتواي كتب درسي به آلودگي هاي محيطي جديد بويژه آلودگي هاي فناوري هاي جديد توجه نمايند . همچنين به مسائل و معضلات محيط زيست در سطح جهاني هم توجه شود.
3- با توجه به نتايج جشنواره جابربن حيان كه مشخص گرديد ، فعاليت هاي ازمايشگاهي و فعاليت هاي فوق برنامه خارج از كلاس در قالب تحقيق و اجراي پروژه در محتواي كتب درسي علوم تجربي و طرح جابر در رتبه آخر قرار دارد ، پيشنهاد مي شود كه برنامه ريزان و مولفان كتب درسي و معلمان به اين دو مقوله در محتواي كتب درسي و اجراي طرح هاي جابر بن حيان توجه ويژه اي نمايند .
4- پيشنهاد مي شود در محتواي كتب درسي و انتخاب موضوعات و طرح جابر، به مسئله علايق،سطوح و توانايي هاي علمي معلمان و دانش آموزان هر كلاس، مدرسه و منطقه و توسعه پايدار محيط زيست با توجه به اقليم هاي مختلف زيست محيطي كشور متناسب با هر شهر و منطقه توجه ويژه اي شود .
5-پيشنهاد مي شود در دوره ابتدايي از جمله در كتب علوم تجربي علاوه بر اينكه بايد بر محتواي علمي،پروژه ه اي،كاوشي و تحقيقاتي تاكيد كنند بايد داراي كتاب كار بويژه براي تكميل فعاليت هاي پروژه هاي و پژوهشي باشند.
6-محتواي كتب درسي به طور عام و كتب علوم تجربي به طور خاص متناسب با بخشنامه هاي اداري،آموزشي و پرورشي كه در راستاي برنامه هاي انجام پروژهاي علمي و طرح جابر باشند نيست،كه بايد به اين امر و تغييرات لازم توجه داشت.
7-پيشنهاد مي شود مسئولان محترم جشنواره جابر بن حيان بريا افزايش علاقه و انگيزه معلمان،دانش آموزان و مشاركت اولياء بريا طراحي و اجراي عملي بهتر جشنواره جابر بن حيان از محركات تشويقي و انگيزه اي مناسبي براي معلمان،دانش آموزان و اولياء استفاده كنند.
8- پيشنهاد مي شود كه موضوع جشنواره جابربن حيان در كليه كتب درسي دوره ابتدايي و ديگر طرح هاي نظام آموزشي انجام گيرد.
9- پيشنهاد مي شود كه موضوع جشنواره جابربن حيان در كليه مقاطع و دوره هاي تحصيلي آموزش و پرورش و ساير طرح هاي جشنواره هاي مختلف علمي و پژوهشي مرتبط انجام گيرد.
براي دانلود كاملترين طرح هاي جابر در همه مقاطع ابتدايي كليك نماييد.
منبع : طرح جابر
برچسب: ،
ادامه مطلب