طرح جابر
طرح جابر | ❤️ آموزش و دانلود رایگان بهترین نمونه موضوعات انواع طرح جابر کلاس اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم رایگان الکترونیکی طرح جابردر صورت داشتن هرگونه سوال با ما تماس بگیرید .
مشارکت دانش آموزان در امور کلاسی و مباحث آموزشی و درسی در دوره ابتدایی میتواند سنگ بنای محکمی برای علاقه مندی و رغبت آنان در این امور در مقاطع بالاتر باشد.
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
آنچه در محتوای زیر موجود است عبارت است از :
پادکست ( Podcast ) درباره طرح جابر
اگر وقت و حوصله مطالعه متن زیر را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر که پادکست ( Podcast ) درباره طرح جابر می باشد گوش فرا دهید.
[audio mp3="https://moallemblog.com/wp-content/uploads/2024/02/طرح-جابر.mp3"][/audio]
این سایت با سابقه ترین و قدرتمند تریت سایت در زمینه طرح جابر می باشد. در صورتی که هر گونه مشکلی در ارائه طرح داشته باشید ، می توانید با خیال راحت با ما تماس بگیرید.
ضمن اینکه تاکید بنده به عنوان مدیر سایت بر این است که حتما می بایست خود دانش آموز هم بر روی این مسئله کار کند ، اما فایل هایی را که در این رابطه به عنوان راهنما در اختیار ایشان قرار می دهیم را نیز نبایست دست کم بگیرد .
قطعا ما همانطور که بارها عرض کرده ایم ، فایل های خود را کامل و خالی از اشکال نمی بینیم. اما با این حال تمام تلاش خود را چندین مرتبه نموده ایم که حد اقل از جانب خودمان بر اساس آخرین تجربه تدوین گران مان باشد. مجددا مصر هستیم که حتما فایل ها بازبینی شده و بر اساس بخشنامه های آموزش و پرورش و سلایق معلمان مربوطه ویرایش گردد.
سوالات متداول درباره طرح جابر
ایتدا باید دانست که برای آشنایی با این طرح به چه سوالات کلیدی باید پاسخ داد.
طرح جابر چیست؟
مراحل این طرح کدام است؟
بخش نامه ها و دستورالعمل آن به چه نحوی صادر میشود؟
چگونگی اجرای طرح در پایه های مختلف اول تا ششم دوره ابتدایی بر چه اساسی است؟ دفتر کارنمای طرح چگونه است؟
مدل طرح جابر چه کاربردی دارد؟
دست سازه طرح چیست؟
و مختص کدام پایه هاست؟
آزمایشات طرح بر پایهء کتب درسی به چه صورت است؟
کارتوپلاست را چگونه تهیه کنیم؟
فواید کلی طرح برای آینده دانش آموزان چیست؟
که در اینجا به تفصیل تمام این سوالات را پاسخ دادهایم که میتواند راحت ترین و بهترین راهنما برای مخاطبان از جمله معلمان و دانش آموزان عزیز باشد.
طرح جابر چیست ؟
طرح مذکور ایده ای کارآمد برای بهینه سازی استعداد نیروی انسانی برای آینده ای درخشان است.این طرح موجب میشود که دانش آموزان مستعد و باهوش و اهل تلاش با ارائهء آن از بدو نوجوانی بالندگی و هوش استعداد خود را به منصهء ظهور بگذارند.این نمایش خلاقیت و استعداد از سوی دانش آموز به معلمان دغدغه مند نیز این امکان را میدهد تا از میان آنان،استعدادهای بالقوه را کشف کنند. در پی کشف استعداد ها در طرح جابر کمک شایانی به کانالیزه کردن و شکوفایی بیشتر آنان خواهد شد. تا در آینده ای نزدیک با بهره وری هرچه بیشتر از مغزها و استعدادهای فکری دانش آموزان کشور را با سرعت هرچه بیشتر به سمت توسعه ای پایدار برده و از وابستگی به کشورهای دیگر رهایی یابیم.
طرح جابر بحبوحه گسترش مرزهای قدرت
در بحبوحه گسترش مرزهای قدرت و دانش و تحقیقات علمی، ذی نفعان اصلی وزارت آموزش و پرورش یعنی دانش آموزان، مورد غفلت واقع شده اند؛ در حالی که آنها می توانند سازندگان محیط یادگیری خود و شرکای اصلی پژوهش باشند؛ زیرا آنها بهترین متخصصان تجارب و ادراکاتشان و منحصر به فرد ترین مورخان معتبر عملکردهایشان هستند (الدفدر،1995). در این خصوص بومر معتقد است که دانش آموزان در تمام سطوح باید فعالیتهای پژوهشی را نظیر طرح جابر تجربه کنند و تدریس باید بر اساس روشهای پژوهشی باشد(به نقل از آتو و برتون.1995)
توجه به منافع فردی دانش آموزان
قطعا در این راه منافع متعدد فردی نیز شامل دانش آموزان با استعداد خواهد گردید. منافعی که حتی در زمینهء جلوگیری از هدر رفت نیروی انسانی در سطوح پایینتر نقش به سزایی خواهد داشت. بی تردید اگر چنانکه از طرح جابرابن حیان انتظار میرود هدفگذاری های کلان این طرح را دنبال کنیم. بسیاری از مشکلات ریشه ای جامعه از جمله فقر،بیکاری،و شمار زیادی از این قبیل مشکلات اجتماعی بواسطهء بهره وری از نیروهای کارآمد ریشه کن خواهند شد.بدیهی است که برای رسیدن به این دست آوردها همه ما از جمله مثلث خانواده،مدرسه،دانش آموز باید با جدیت تمام این طرح را پیگیری کنیم.
انواع طرح جابر
انواع طرح جابر : در صورت داشتن هر گونه سفارش و یا سوالی با ما تماس بگیرید. اگر فرصت مطالعه این مقاله را ندارید میتوانید از لینک زیر به دانلود بهترین طرح های خود بپردازید.در این محتوا سعی شده تا به بهترین نحو ممکن طرح جابرابن حیان و همه جوانب آنرا که برای آشنایی صحیح با این طرح لازم است در دسترس مخاطبین قرار دهیم.
تغییرات طرح جابر در سالهای اخیر
خوشبختانه در سالهای اخیر در آموزش و پرورش کشور ما توجه بسیار زیادی به این موضوع شده است.و طرح ها و پروژه های مختلفی برای کمک به این امر اختصاص داده شده است.یکی از این طرح ها طرح جابر یا طرح جابر است. طرح جابر در مقطع ابتدایی در رابطه با ایجاد روحیه پژوهش محور در دانش آموزان به وجود آمده و سعی دارد بیشترین تاثیر را بر روی ایجاد روحیه مشارکت پذیری در دانش آموزان ایفا نماید.
شکل گیری حرکات قابل ملاحظه
به منظور حضور پررنگ دانش آموزان در آموزش و پژوهش حرکت قابل ملاحظه ای در حال شکل گیری است. این حرکت جهت تحقق بخشی برخی تغییرات در نظام آموزش و پرورش صورت پذیرفته است. محققان مدرسه و دانشگاه در تلاشند یادگیری را به یک فرآیند ساخت و ساز اجتماعی مبدل کنند و تحقیقات مربوط به کلاسهای درس را به گونه ای راهبری نمایند که معلمان قادر شوند پاسخ سؤالات خویش را جستجو کنند. یکی اتز بهترین و مهمترین مسائل پیرامون این موضوع طرح جابر است (الدفدر 1995نقل درروئینی 1395)
آنچه در طرح جابر خواهید دید عبارت است از :
مقدمه درباره طرح جابر (طرح جابر)
طرح جابر چیست؟
اهمیت طراحی طرح جابر
انواع طرح جابر
نکته آموزشی درباره طرح جابر
نکات مهم درباره طرح جابر
نمونه طرح جابر
طرح جابر در مدارس
ویژگی های طرح جابر به شکل خلاصه
مقدمه درباره طرح جابر
طرح جابر یا طرح جابر یکی دیگر از طرح هاییست که مثل طرح کرامت در دوره ابتدایی وجود دارد.. در این مقاله بررسی میکنیم که طرح جابرچیست و چه خصوصیت هایی باید داشته باشد و همینطور چه انواعی دارد.هدف تعلیم و تربیت پژوهش محور توسعه ی مهارت هایی مانند خود انعکاسی، تفکر انتقادی، توانایی پژوهش مستقل، توانایی بر عهده گرفتن یادگیری مستقل، رشد فکری و در یک کلمه تربیت دانش آموز پژوهنده می باشد ( سپروکن اسمیت و واکر .2010).
پاتریک و ویلیس1998 ) با تعریفی کامل و جامع از دانش آموز پژوهنده، آنها را افرادی محقق با افکاری هدفمند و کنترل شده می دانند که با توسعه ادراک بیشتر، استفاده فکورانه از شرایط و اطلاعات شناخته شده ی موجود، انجام تحقیقات کاربردی و افزایش توانایی های پژوهشی خود می توانند اطلاعات جدید و ناشناخته را کشف کنند.
پژوهش های دانش آموزی چه چیزی را نشان می دهند ؟
پژوهش های دانش آموزی نشان دادند که نظام آموزش پژوهش محور سطح سواد علمی، مهارت های پژوهشی و اعتماد به نفس دانش آموزان را ارتقا می دهد ( موسولایدز (2013) بریکمن، چرمالی ، آرمسترانگ و هالر(2009) سیمسک و کاباپینار(2010 ) گیر و همکاران(2008). تلفیق آموزش و پژوهش آگاهی دانش آموزان را مثل طرح جابر در ایران از ماهیت پژوهش بالا برده و سبب ارتقای مهارت های پژوهشی آنها می شود.
همیاری در طرح جابر
اگر شما به عنوان یک دانش آموز و یا معلم به دنبال افزایش و بهبود کیفیت آموزشی در آموزش ابتدایی هستید،یکی از بهترین گزینه ها شرکت و پیاده سازی طرح جابر که جزئیات آن را می توانید در گوگل سرچ کنید.به نتایج بسیار جالبی خواهید رسید.طرح جابر به دانش آموزان کمک می کند که به بهترین شکل ممکن در امور آموزشی و کلاسی مشارکت کنند و با استفاده از دست سازه ها و پروژه های خود در جهت اعتلای سطح علمی خود در مدرسه بکوشند.
طرح جابر واقعا چیست؟
طرح جابر در اصل یک طرح پژوهشی برای ایجاد رقابت سالم بین دانش آموزان مقطع ابتدایی می باشد و هدف این طرح بر انگیختن روحیه پژوهشی و علمی داوطلبان می باشد تا با تکیه بر مطالب و مفاهیمی که در طول دوران تحصیل یاد گرفته اند بتوانند سطح یادگیری خود را محک بزنند.
ﻃﯽ ﺳﺎل ﻫﺎی اﺧﯿﺮ در کشور ما هم ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﯾﮑﯽ از ﺷﺮاﯾﻂ ﻻزم ﺑﺮای رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮر را ارج ﻧﻬﺎدن ﺑﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺤﻮر در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ داﻧﺴﺘه اند؛ ﭼﻨﺎنچه در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭼﻬﺎرم ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ روﯾﮑﺮد ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ از ﺣﺎﻓﻈهﮔﺮاﯾﯽ ﺑﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻣﺤﻮری ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و در ﻣﺼﻮﺑﺎت ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻟﺰوم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد داﻧﺶ آﻣﻮز ﭘﮋوﻫﻨﺪه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان یک هدف اساسی بیان شده است (صمدی ،مهماندوست ،قمصری ،(1395) نقل در ﻋﺎدﻟﯽ پور ﻣﻬﺮام، ﮐﺎرﺷکی.(1395)
طرح های دانش آموز پژوهنده به چه معناست ؟
از جمله طرح های دانش آموز پژوهنده که آموزش و پرورش در سال های اخیر در این زمینه پیشنهاد و انجام داده است طرح جابر می باشد. این طرح در دوره ی ابتدایی و با هدف غنای فرایند یاددهی یادگیری و تقویت بنیه ی علمی دانش آموزان، ظهور و افزایش توانمندی های آنان از طریق رشد شخصیت عاطفی و روانی، و به خصوص ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان در زمینه ی پژوهش و یادگیری برگزار می گردد و برخلاف جشنواره های مشابه دانش آموزی نظیر خوارزمی که هدف از برگزاری آن ایجاد یک اختراع یا یک اکتشاف علمی جدید بوده، این جشنواره با هدف انجام پروژه ی علمی توسط دانش آموزان برگزار شده و تمامی افراد شرکت کننده در آن برنده محسوب می شوند.(بخشنامه ی دبیرخانه کشوری جابر بن حیان)
در این طرح که عموما مختص داوطلبان پایه های اول تا ششم ابتدایی است میزان توانایی آن ها صرفا در زمینه های منتهی به علوم محک زده می شود . در حالی که در طرح های پایه های بالاتر توانایی دانش آموزان در زمینه های مختلف دیگر اعم از زمینه های هنری ، ورزشی و ... نیز محک زده می شود.
چطور اجرای طرح به صورت آزمایشی انجام شد ؟
طرح جابر در ابتدا قرار بود بصورت آزمایشی برای یک پایه و تنها در چند مدرسه بخصوص باشد. اما میزان اشتیاق دانش آموزان و داوطلبان و نتایج درخشان آن باعث شد تا این طرح همه گیر شود و دانش آموزان زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد.
چند سالی است که شاهد اجرای طرحی به نام طرح جابر در سطح مدارس مقطع ابتدایی کشور هستیم که بی سابقه و قابل تقدیر است. این طرح که نام کیمیاگر مشهور ایرانی و «پدر علم شیمی»، جابر بن حیان، دانشمند قرن دوم هجری خورشیدی (متولد سال 100 هـ خ) بر تارکش می درخشد و به پروژه های علمی دانش آموزان اختصاص دارد و قرار است مقدمه تربیت دانش آموزانی کارآزموده در زمینه های پژوهشی باشد، هنوز اسیر اشکالاتی بسیار ساده و باور ناپذیر است.
بخشنامه های ارسالی درباره طرح جابر چگونه است؟
بر طبق بخشنامه های ارسالی از وزارت آموزش و پرورش ،دانش آموزان در طرح جابر یا طرح جابر باید ایده های علمی و آموزشی خود را که در رابطه با موضوعات درسی و سطح علمی خود در ذهن دارند به صورت عملی پیاده سازی کنند. و بعد از اجرای پروژه بتوانند در رابطه با آن گزارش دهند و از پروژه خود دفاع کنند.
از آن حیث که معلمین به عنوان اساتید راهنمای پروژه ها در طرح جابر هستند و از بدو خدمت فاقد تخصص کافی می باشند این آموزش ها چه در قالب کارگاه های آموزشی هر چند باکیفیت و دوره های ضمن خدمت -طرح جابر- و چه در تحصیلات دانشگاهی نظیر مراکز تربیت معلم و تحصیلات تکمیلی ناکافی بوده و نیازمند آن است که این آموزش ها به شکل کاملتر و بنیادی و با شمول همه عوامل دخیل در جشنواره صورت گیرد.
طرح جابر صد ها عدد فایل جدید
طرح جابر که اسم خود را از نام دانشمند بزرگ ایرانی یعنی جابر ابن حیان گرفته است یکی از پرطرفدار ترین طرح های فعلی در نظام آموزشی کشور می باشد که هم معلمین و هم دانش آموزان فراوان را شیفته خود کرده است به گونه ایی که هر ساله میزان استقبال از آن چندین و چند برابر می شود و والدین هم از میزان پیشرفت و علاقه ی دانش آموزان خود به این چنین کار های پژوهشی بسیار راضی هستند.
توجه بیشتر کتب درسی به رویکرد شناختی طرح جابر
توجه بیشتر کتب درسی به رویکرد شناختی و کم توجهی به حیطه های عاطفی و روانی حرکتی از یک سو، حجم بالای کتب درسی و پروژه محور نبودن کتب از سوی دیگر و همچنین تعدد طرح های آموزش ابتدایی باعث شده که طرح جابر را در حوزه اجرا با مشکل مواجه کند. حجم سنگین کتب درسی و طرح های فراوانی که در دوره ی ابتدایی وجود دارد مدارس را در بعد زمانی برای نظارت مستمر و هدفمند بر پروژه ها با مشکلاتی مواجه ساخته؛ که اگر معلمان وقت کافی داشته باشند طرح های با کیفیت تری به دست می آید و جشنواره ی جابر بن حیان را پر رنگ تر از همیشه خواهدکرد.
چه دغدغه هایی طرح جابر را تحت الشعاع قرار می دهد ؟
دغدغه هایی نظیر حقوق و دستمزد پائین از یک طرف و تا حدودی استفاده از اهرم فشار و اجبار برای اجرای کار از طرف دیگر به نوعی لجبازی برای عدم انجام کار مبدل گردیده است.
یکی دیگر از آسیب های این طرح این است که این طرح نام جشنواره را با خود یدک می کشد که هر ساله به دلیل آنکه خیلی از پروژه ها به نمایشگاه ها راه پیدا نمی کنند باعث دلسردی و بی انگیزگی دانش آموزان و اولیا می شود و البته این مغایر با شعارجشنواره است که گفته می شود((من یک برنده ام چون یک پروژه دارم)).
مراحل طرح جابر چگونه است؟
همانگونه که از ابتدای امر برای ایجاد و ریل گذاری طرح های مختلف در وزارت آموزش و پرورش مراحل مدون و پیش طراحی مشخصی در دستور کار قرار میگیرد.طرح جابر نیز از این غائله مستثنا نیست. خوشبختانه اگر در بدنهء آموزش و پروش که شامل مدارس و بطور اخص دانش آموزان و معلمان میشود. افراد دلسوز و پای کار داشته باشیم طرح جابر نیز بستر مناسبی برای کشف و شکوفایی استعدادهاست.
ضمن اینکه این کشف و شکوفایی مساله ای شعار گونه و برای پر کردن عریضه و صورتجلسات فرمایشی نیست. چنانچه این طرح بخوبی اجرا شود،نتایج شگفت انگیز آن در تاثیر گزاری بر پیشرفت مملکت را در کوتاه مدت و بلند مدت مشاهده خواهیم کرد.مدیریت زمان می تواند در برگزاری طرح جابر نقش به سزایی داشته باشد. ارسال دیرهنگام جدول زمانبندی و شیوه نامه آن باعث شده که گاه کارهای بی کیفیتی به جشنواره ها ارائه شود. تجربه ثابت کرده مدارس تصور می کنند که طرح جابر فقط باید برای جشنواره باشد و هنوز تلفیق آن با آموزش های کلاسی پروژه محور به طور کامل رخ نداده است.
در نظر نگرفتن حداقل اعتبار لازم و یا عدم تخصیص اعتبار طرح جابر :
جهت اجرای طرح به ویژه در سطح مناطق و مدارس علیرغم اینکه اجرای این گونه طرح های گسترده نیاز به سرمایه گزاری و اعتبارکافی است اما متاسفانه اعتبارخاصی برای انجام این پروژه ها وجود ندارد. درسال های اخیر می توان گفت بخش زیادی از کارها بدون اعتبار و تنها با همت و مجاهدت کارشناسان ادارات آموزش و پرورش، مدرسین، داوران و کلیه پرسنل مدارس انجام گرفته است. اما قطعا ادامه این روند خلل بزرگی در مسیر اجرای برنامه وارد خواهد کرد.
در حاشیه قرارگرفتن طرح جابر :
فروش آماده ی انواع طرح درکافی نت ها و لوازم التحریرها از یک سو و توجه به زرق و برق تابلوها، موجب شده که دانش آموزان به گونه ای تربیت شوند که از خود هیچ کوششی نداشته و همیشه به دنبال لقمه ی آماده باشند که هم به لحاظ ساختاری با اصل طرح مغایرت دارد و هم به نحوی تجمل گرایی و فریب کاری و هدر رفت زمان را ترویج نموده اند.
اهمیت وجود این دست پروژه ها
بیاییم از این زاویه بنگریم که اگر چنین طرح هایی را در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار ندهیم چه میشود؟
ازابتدای تاریخ تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر فقید،عرصهء آموزش و پرورش در ایران دستخوش فراز و نشیب ها و آزمون و خطاهای بسیاری شده که توضیح آن در این مجال نمیگنجد.
اما برای نتیجه گیری از مبحث کافیست به نگاهی اجمالی به آن بسنده کنیم. در برهه های مختلف بعد از این واقعه تاریخی نسل در نسل فرزندان این مرزوبوم وارد چرخهء تحصیل شده و در این مسیر به دلایل مختلف استعدادهای بسیاری دچار ریزش شده اند.
اگر هم در این میان تعدادی تونسته باشند مراحل تحصیلات را به مدارج عالیه رسانده باشند به نصبت جمعیت مستعد علم و دانش که بسیاری از آنها این فرصت را از دست داده اند رقم ناچیزی است.ریزش این استعدادها از بدنهء تعلیم و تربیت و جاماندن آنها از موهبت تحصیل در آموزش و پرورش رابطهء مستقیم و انکار ناپذیری با عقب ماندگی کشور در عرصه های مختلف دارد.
استعداد های قابل پیشرفت طرح جابر
چراکه استعدادهایی که میتوانستند باعث پیشرفت کشور در صنعت و تکنولژی و علم روز باشند. بدلیل مستور ماندن در لفافهء مشکلات و بی تدبیری های مسئولان زمان خود. راهی بازار کار و کارگری و املگی و گماشته گی در رده های اسفل جامعه میشدند. که البته هنوز هم این استعدادهای بشکوه را با سر چرخاندن در نانوایی ها و آهنگری ها و ساختمان سازی و روز مزدی و روزمره گی میتوان یافت.
استعدادهایی که به تایید تمام کسانی که با آنان در ارتباط هستند اگر در سر راهشان برنامه های چون طرح جابر ،البته اگر تمام و کمال اجرا شود،قرار میگرفت. امروز بی شک در صف رجال بلند پایهء علم و صنعت و سیاست و عرصه های مهم مملکت داری میدرخشیدند
اما افسوس که این گوهر نایاب،این منبع ارزشمند و این استعدادهای نادر را باید در جاهایی که دردی از مردم دوانمیکنند .
کنکاش و جستجو طرح جابر
طرح جابر آمده است تا با کنکاش و جستجو در میان نسل حاضر از تکرار فجایع اجتماعی اینچنینی جلوگیری کند این امر به جد نیازمند دلسوزی و پای کار بودن معلمان را نیز میتلبد طرح جابر آمده است تا با کنکاش و جستجو در میان نسل حاضر از تکرار فجایع اجتماعی اینچنینی جلوگیری کند. البته این امر به جد نیازمند دلسوزی و پای کار بودن معلمان را نیز میطلبد.
حال خوشبختانه مرحله به مرحله برای نیل به این پیشرفت وزارت آموزش و پرورش پیش قدم شده است. از ابلاغ بخشنامه و دستور العمل تا ارتباط معلم و دانش آموز و تحقیق و عنوان یابی گرفته، تا به نتیجه رساندن طرح ها توسط دانش آموزان که راهگشای آموزش در سطوح بالاتر و پیشرفت در علم و فناوری.
نمونه طرح جابر رایگان
در امر عملی نمودن نمونه طرح جابر رایگان وزارت آموزش و پرورش بخشنامه هایی را با توضیح و تفصیل کامل و جامع به ادارات تابع در استانهای کشور ابلاغ مینماید که سطح به سطح از وزارتخانه تا ادارات آموزش و پرورش استانها و شهرستانها و در نهایت مدارس و معلمین. طی ابلاغ این بخشنامه خود را مکلف میدانند که این طرح را همانطور که از حصول نتایج پر برکت آن برای آینده جامعه صحبت شد . بند به بند به اجرا درآورند و با جدیت تمام به اجرای آن اهتمام ورزند.
بخشنامه های کشوری
در بخشنامه های مذکور مشخصا از ابتدا تا انتهای طرح جابر معین گردیده . این امر سبب میشود تا مجریان آن که معلمان و دانش آموزان هستند، صدرتاذیل آن را سرمشق تحقیق و عنوان گذاری و تعریف و تهیهء عکس هایی از مراحل طرح، و قدر دانی نمودن از حامیان طرح که ممکن است از جاهای مختلف به طرح ورود کرده و کمک کنند،تا طبقه بندی کارها و تحقیقات و نتیجه گیری و همچنین آدرس منابع و ماخذ استفاده شده در طرح ها را مشخص و مدون کنند.
اهم این بخشنامه ها ی صادره از سوی وزارتخانه. بخش بندی و تعیین رده های تحصیلی و تقسیم بندی اصولی تحقیق و پژوهش و عملیات فیزیکی آن. به نصبت توانایی دانش آموزان در رده های یاد شده است که در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد.
طرح جابر در پایه های مختلف ایده ها و توانایی ها
همانگونه که میدانیم وزارت آموزش و پرورش در آخرین تقسیم بندی ها در حوزه مقاطع تحصیلی . مقطع ابتدایی را به شش پایه تقسیم نموده. بر این اساس طرح جابر نیز با در نظر گرفتن توانایی های دانش آموزان در این شش پایه برای هرکدام وظایفی در زمینهء شرکت دانش آموزان در این طرح تعریف نموده است.
طرح جابر از منظر معلمان
معلمین نیز اجرای این طرح را مهم دانسته و با توجه به مبانی نظری آن بر اجرای صحیح آن صحه گذاشته و مشکلات اجرای این طرح را برشمردند:
نمایشی بودن طرح جابر
از آن جایی که خود دانش آموز کمترین سهم را دراجرای این پروژه دارد در بیشتر موارد جنبه نمایشی داشته و در واقع جشننواره جابر نمایشی از تابلوهای رنگی است تا ارائه یک پروژه علمی توانمندساز و ارتقا بخش.
عدم پشتیبانی از پروژه های علمی دانش آموزان و ایده های آنان
در اجرای این نوع پروژه ها زحمت های زیادی از طرف معلم، خانواده و دانش آموز کشیده می شود تا یک کار تولید شود. منتها به دلیل آنکه از حمایت های لازم برخوردار نیست کم کم رو به افول می گراید. حتی برخی از دانش آموزان به دلیل مشکلات مالی دارای ایده های خوبی هستند که ازآن ها حمایت نمی شود.
طرح جابر چه هدفی را دنبال می کند؟
در حقیقت هدف از طرح جابر این است تا دانش آموزان پایه های اول تا ششم ابتدایی بیشتر از قبل جنبه ی عملی مواردی که یاد گرفته اند را بببنید و این امر محدود به دانش آموزان پایه ی اول تا ششم ابتدایی نمی شود و پایه های بالاتر هم در قالب طرح های دیگری می توانند فعالیت های پژوهشی داشته باشند و بیشتر به تحقیق و پژوهش روی آورند.
اهمیت طرح جابر در این است که دانش آموزان آنچه را که به صورت تئوری آموخته اند و به صورت فرضیه در ذهن دارند بتوانند در قالب آزمایش،پروژه،کار عملی و یا دست سازه پیاده سازی کنند. از این جهت هم به اعتماد به نفس آنها کمک شایانی می شود و هم روحیه مشارکت پذیری و علاقه مندی به امور آموزشی در آنها افزایش می یابد.
بهترین طرح جابر
طرح جابر ابن حیان هر ساله در مقاطع مختلف تعداد بسیار کثیری از ابداعات و آثار مختلف را در یافت می کند که آن ها نسبت به اهمیت ،تازگی و میزان نبوغ دسته بندی می شوند و در نهایت بر اساس رای داوران بهترین طرح جابر انتخاب می شود. بهترین طرح جابر در هر مقطع متفاوت است چون در هر مقطع بر اساس میزان مطالب آموزش داده شده به داوطلب و نیز میزان نبوغ به کار برده شده در پژوهش و طرح یاد شده داوری می شوند.
با توجه به رویکرد جشنواره ای طرح گاها به استعدادهای دانش آموزان به عنوان سازنده پروژه و یک پژوهشگر، ارائه گر، ایده پرداز و... توجه نمی شود. به عنوان مثال ممکن است دانش آموزی کارش در قالب یک تابلو ضعیف بوده منتها بیان خوبی داشته و این نشان دهنده استعداد کلامی وی می باشد و یا بروز دیگر استعدادها نظیر استعداد فضایی و...
شما می توانید در وبسایت معلم بلاگ بهترین های طرح جابر را دانلود نمایید.
طرح جابر چگونه تدوین می شود ؟
برای اینکه ممکن است بعضی از اولیا تصور کنند که این دو کلم و این دو موضوع مفاهیم انتزاعی دارند باید خاطر نشان کنیم که هیچگونه تفاوتی بین این دو طرح و دو نام وجود ندارد و در واقع طرح جابر و طرح جابر هستند . فقط گاهی ممکن است به هر یک از این دو نام خوانده شوند.بنابراین انتظار دو مفهوم جدا را نداشته باشید.
یکی ازچالش های پیش روی این طرح مرحله قضاوت و داوری آثار می باشد. که علت آن بیشتر تعدد طرح ها، کمبود وقت و البته عدم تخصص برخی داوران می باشد. و در صورتی که این اتفاق به درستی صورت نگیرد موجبات بی انگیزگی در دانش آموز را فراهم می آورد.
نقش ها در طرح جابر
همان گونه که در طرح پیش بینی شده یکی از نقش ها در طرح جابر نقش معلم راهنمایی(استاد راهنمایی) است. اما با وجود همه تلاش ها و برنامه های انجام شده وقتی این اساتیدراهنما بر نقش خود مسلط نیستند چگونه می توانند راهنمای پروژه های دانش آموزی باشند؟ و این محقق نخواهد شد مگر با برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی در زمان مناسب جهت ارتقای سطح دانشی و مهارتی معلمان درخصوص انواع پروژه ها و الزامات این طرح، تا بتوانند دانش آموزان را در مسیر درست و صحیح هدایت نمایند.
طرح جابر را بیشتر بشناسیم ؟
همه شما تا کنون با نام این دانشمند برجسته برخورد داشته اید. در واقع ایشان یکی از بزرگترین افتخارات سرزمین ماست.اسم این طرح هم درواقع از نام این دانشمند فقید گرفته شده است. این دانشمند بزرگ توانسته است آوازه اش را در دنیا پرکرده و نام ایران را سربلند کند. به نظر خیلی از بزرگان اهل دانش انتخاب این نام بسیار انتخاب شایسته و مبرهنی بوده است.
امکانات مدارس شهری
مدارس شهری به لحاظ در دسترس بودن امکانات، سطح سواد اولیاء و.... بهترمی توانند امور مربوط به طرح را انجام داده ولیکن دانش آموزان روستاها به دلیل عدم دسترسی به امکانات و منابع، سطح سواد پایین اولیا و... دارای مشکلات فراوانی برای اجرای طرح هستند. همچنین مدارس چندپایه به دلیل فشردگی تدریس معلمان کمتر می توانند در این حوزه وارد شوند و بیشتر وقت این معلمان صرف تدریس و اتمام کتب می شود تا اجرای طرح جابر که این نیز خود ضرورت کاستن از حجم کتب را نشان می دهد.
طرح جابر در مدارس
برای اینکه از اهمیت وجود این طرح مهم در مدارس پی ببریم.لازم است عنوان شود که بهترین راه تربیت دانش آموزان در راستای رونق تولید تکرار شود. این شعارکه همانا شعارسال تحصیلی 1404-1403 بود و توسط رهبر کبیر انقلاب بیان گردید اهمیت زیادی دارد. اهمیتش این است که دانش آموزانی متفکر و علاقه مند به امر تحقیقات عملی تربیت کنیم.پس خدا را شکر که به اهمیت این مقوله پی بردیم.
حجم سنگین کتب درسی و طرح های فراوانی که در دوره ی ابتدایی وجود دارد مدارس را در بعد زمانی برای نظارت مستمر و هدفمند بر پروژه ها با مشکلاتی مواجه ساخته؛ که اگر معلمان وقت کافی داشته باشند طرح های با کیفیت تری به دست می آید و جشنواره ی جابر بن حیان را پر رنگ تر از همیشه خواهدکرد.
طرح جابر | بانک فایل پژوهشی معلمان
سایت بانک فایل پژوهشی معلمان یکی از بزرگترین سایت های طرح جابر است که در صدد است بهترین و قوی ترین منابع علمی را در اختیاز شما عزیزان قرار دهد.
تماس با ما طرح جابر
شما عزیزان در صورت نیاز به تماس با ما م یتوانید با شماره تلفن 09307431004 از طریق تلگرام پیام بگذارید. کارشناسان ما در اولین فرصت در خدمت شما عزیزان هستند.
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
برای دانلود کاملترین و بهترین طرح های پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید
طرح جابر کلاس اول چیست؟
با در نظر گرفتن تازه وارد بودن دانش آموزان در مقطع ابتدایی همچنین محدودیت در توانایی ها باید با بهره بردن از آموزش ها و تعایم پیشینه دانش آموز شروع به ارائه و گرفتن بازخوردها از کودکان مستعد نمود. در غیر اینصورت ممکن است فشار روحی و روانی بیش از حد توان باعث سرخوردگی و ایجاد نوعی تنفر در دانش آموز نماید.
چون سروکار تو با کودک فتاد
هم زبان کودکی باید گشاد
از زیبا ترین و بی نظیر ترین طرح های جابر به طرح های پایه اول که طبقه بندی و دسته بندی هستند می توان اشاره نمود. این طرح ها از آن جهت که دانش آموزان را ترغیب به فعالیت های عملی می کنند در نوع خود بی نظیر هستند.
طرح جابر سال تحصیلی 1404-1403چه تفاونی با سال قبل دارد؟
در واقع باید گفت که بین طرح جابر امسال با سال قبل تفاوت قابل ملاحظه ای نیست. و این پروژه تقریبا مانند سال قبل است با این تفاوت که امسال به کارهای عملی و ارائه مستندات و عکس و تصویر تاکید بیشتری شده است . بنا براین شما هم به عنوان معلم و یا اولیای دانش آموزان این نکته را در نظر بگیرید.
طرح جابر کلاس دوم چیست؟
در این سن کودک قدری با محیط مدرسه و افراد و اشخاص پیرامون خود در این محیط ارتباط گرفته است. پایهء دوم پایه ایست که کودک دوستان و همسالان را در کلاس و دیگر دانش آموزان رادر مدرسه بیشتر شناخته است.
ضمنا طریقه تعلیم و تربیت و نحوه برخورد و احترام متقابل با معلم و مسئولین مدرسه را نیز قدر بیشتر درک کرده است
هرچند دراین سن نیز هنوز کودک توانایی های کافی برای درک کامل اهداف در طرح جابر را دریافت ننموده لکن در پایهء دوم با دانش آموزی طرف هستیم که به قدر وسع طبیعت خود. از نظر روانی و عاطفی و احساسی یکبار پوست اندازی کرده است.
معلم و برقراری ارتباط سازنده
این مساله باعث میشود که کار معلم در برقراری ارتباط سازنده با دانش آموز از پایهء قبل قدری آسانتر باشد.ارتباط برقرار کردن با دانش آموز پایهء دوم نسبت به پایهء اول به همین سبب سهل الوصول تر خواهد بود. لذا برای ایده یابی و پیدا کردن سوژه مناسب برای طرح جابر میتوانیم قدری با دست باز تر عمل کنیم . چراکه کوک در پایهء دوم در صورت مستعد بودن برای این طرح نسبت به پایهء قبل،در زمینه های مختلف ید طولاتری دارد.چهارم وادار به واکاوی و فعالیت در امر آزمایشات نیز خواهد شد.
سال دوم ابتدایی یکی از سال هایی است که در آن طرح جابر کم کم جایگاه خود را بین داوطلبان پیدا می کند و بین آن ها شناخته می شود . دانش آموزان پایه دوم همچون دانش آموزان پایه های دیگر علایق خاصی به چنین طرح ها و کار های پژوهشی دارند بخصوص اینکه این نسل جدید را می توان نسل تبلت به دست ها نامید و به سبب ابزارآلات تکنولوژی از اطلاعات عمومی بسیار بیشتری نسبت به نسل های قبل از خود دارند و لذا نسبت به این گونه طرح های پژوهشی بسیار بیشتر از نسل های گذشته علایق نشان می دهند . انتظاراتی که از دانش آموزان این پایه می رود این است که از حواس خود برای ثبت مشاهدات و تصویر برداری استفاده نمایند و بر اساس مشاهدات خود بتوانند نتایج رویداد ها را حدس بزنند.
شما می توانید برای دانلود نمونه طرح های جابر کلاس دوم همراه با سایر پایه های دیگر به وبسایت معلم بلاگ مراجعه نمایید.
طرح جابر علوم دوم دبستان
در واقع یکی از مهمترین مطالبی که دانش آموزان به دنبال آن هستند پیداکردن این پروژه در پایه دوم دبستان است. این عمر خیلی هم عالیست چرا که در پایه دوم موضوعات مختلفی وجود دارد که از آن موضوعات می توان به اندازه کافی بهره مند گردید. این امر کمک بایسته و شایسته ای به این مطلب مهم میکند.
طرح جابر حرکت حیوانات
جالب ایت بدانید در سال گذشته یکی از بیشترین طرح هایی که به دفتر پژوهش درسی دانش آموزان و دبیرخانه جشنواره طرح جابر ارائه گردید مربوط به حرکت حیوانات بود. خیلی جالب بود. دانش آموزان هر کدام به شیوه های حرفه ای خود توانسته بودند این طرح را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند. و دبیرخانه نیز از آنها تقدیر و تشکر به عمل آورد.
سیر تا پیاز طرح جابر کلاس 2
نیاز است توضیحات مختصری درباره برخی از پایه ها و اجرای این طرح در آنها بدهم.آیا تاکنون علوم پایه دوم ابتدایی را مطالعه کرده اید؟ موضوعات جالب و جذابی در این پایه هست که همه را می توان برای طرح جابر استفاده نمود.جالب است بدانید دانش آموزان در این پایه هم استقبال زیادی از این طرح داشته اند. برای دیدن موضوعات طرح جابر در پایه دوم ابتدایی می توانید از همین سایت و از دسته بندی مربوطه اقدام فرمایید.
فرم شماره 2 طرح جابر چیست ؟
اگر طالب این هستید که فرم شماره دو پروژه را پیدا کنید می توانید به مدیر مدرسه مراجعه کنید. اگر مدیر آموزشگاه هم این فرم را نداشت به آموزش ابتدایی مراجعه نمایید. هرگز این فرم را از سایت های اینترنتی دانلود نکنید. چرا که در این سایت ها نمونه فرم های قدیمی گذاشته شده است و فرم های جدید قابل رویت نیستند.
طرح جابر کلاس سوم چیست ؟
اگر بخواهیم به گفته مولف در همین محتوا استناد کرده باشیم. با عنایت به واژهء پوست انداختن، پایهء سوم دانش آموزی را در خود دارد که ذهن و روح و روان او دوبار دچار پوست اندازی شده.فلذا باز هم از پایهء دوم راحت تر ملموستر میتوان با وسیعتر شدن دایره المعارف و حیطهء کلمات در پایه سوم. تحقیق میتواند معنای گسترده تری به خود بگیرد. حال اگر دانش آموز از همان پایهء اول اهل تفحص و تحقیق بوده باشد. فعالیتهای وی در دوسال گذشته پایه و اساسی محکم برای پایه سوم و تحقیق بهتر و فراگیر تر در مورد طرح جابر خواهد شد
ناگفته نماند که طراحی ایدهء جابربن حیان در سه مقطع یاد شده ذیل یعنی پایه های اول و دوم و سوم ابتدایی بر مبنای تحقیق زمینه ای تعریف شده اند.
این بدان دلیل است که همچنان که گفتیم توانایی های دانش آموز در جنبه های مختلف مربوط به طرح جابر محدودتر هستند. و فشار بیش از حد توان به دانش آموزان ممکن است اثر عکس در کشف و شکوفایی استعداد آنان داشته باشد.
دانش آموزان کلاس سومی
دانش آموزان کلاس سومی که اولین تجربه های شرکت در طرح جابر را گذرانده اند به خوبی به شرایط و نحوه ی شرکت در طرح آشنایی پیدا کرده اند و می دانند که چگونه یک طرح بهتر نسبت به سال های قبل از خود داشته باشند. از طرفی دانش آموزان این پایه دروس بیشتری را مطالعه نموده اند و لذا توانایی آن ها از لحاظ تئوری به مراتب بالا تر رفته است و لذا دانش آموزان سال سوم در طرح جابر عموما پژوهش های قوی تری را عرضه می کنند و به خوبی جایگاه خود را حفظ نموده اند.
انتظاراتی که از دانش آموزان این پایه برای طرح جابر می رود این است که بتوانند اشیاء و رویداد ها را اندازه گیری نمایند و نیز گزارش و نمودار ارائه دهند و بتوانند آن را تحلیل و در مورد نتایج آن بحث نمایند.
طرح جابر سوم ابتدایی
امان از این کلاس سومی ها !! خیلی فعالیت بالا و قابل قبولی داشتند. از آنجا که تیم ما به بهترین شکل ممکن در جریان فعالیت های روز افزون دانش آموزان هست. از نزدیک فعالیت های مختلف کلاس سومی ها را رصد نمودیم. واقعا امسال این پایه گل کاشتند. باارائه کامل مستندات خود و طرح های عملی توانستند راهگشای این امر باشند و به بهترین شکل ممکن فعالیت های خود را اجرایی کنند.
طرح جابر کلاس 3 یعنی چه ؟
کلاس 3 یکی از جذاب ترین کلاس ها برای ارائه این طرح مهم است.شما عزیزان حتما و حتما برای استفاده از نمونه موضوعات طرح جابر کلاس 3 می توانید از داخل سایت ما موضوعات جدید را مربوط به سال تحصیلی 1404-1403دریافت نمایید. برای طرح جابر کلاس 3 فقط به دنبال موضوعات کتاب علومشان نباشید. چون در این پایه طرح جابر کلاس 3 به صورت تحقیقاتی است و می توانید از هر موضوعی استفاده کنید.
موضوعات طرح جابر چیست ؟
خب این هم یکی از سرچ های ناموفق درباره طرح جابر است. در طرح جابر وظیفه معلمان و مدیریت مدرسه است که جلساتی را برای دانش آموزان و اولیاشان برگزار نمایند و طی این جلسات از آنها بخواهند که طرح خود و موضوعات پیشنهادی خود را ارائه دهند. متاسفانه با کوتاهی در این امر باعث شده است که دانش آموزان و اولیاشان دقیقه نود به دنبال موضوع باشند که این اصلا ارزشی ندارد.
طرح جابر چگونه است ؟
پیشنهاد من در این پلن استفاده از نظرات مثبت و مفید راهنمایان آموزشی و برنامه ریزان کتب درسی است. امان از وقت و کمبود آن که باعث شده است نتوانیم به صورت قابل قبولی به این برهه بپردازیم. یادم می آید زمان ما از این مسائل نبود. و فقط در مدرسه از دانش آموزان می خواستند که طرح جابر درست کنند. طرح جابر های ما هم محدود می شد به تخته پاک کن و میز و استفاده از چند دانه لوبیا برای ساخت تابلو. حالا که این فرصت پیش آمده بهتر است از آن استفاده نمود.
طرح جابر کلاس چهارم چیست ؟
دراین پایه آموزش و تعلیم وسیع دانش آموز را برای پرداختن به طرح چند برابر نموده. دروس مختلف پایه های اول تا سوم ضمن قوام دادن به قدرت خواندن و نوشتن. دانش آموز را در شناخت محیط پیرامون و جهانی که درآن زندگی میکند آگاه تر نموده. شناخت عناصر و مواد و مسائل مختلف و مبتلابه بشری و همچنین اکتساب هم زمان دروس پایهء چهارم . معلم را با دانش آموزی باهوشتر و فهمیده تر از پایه های پیشین روبرو میکند. این امر سبب شده تا متولیان طرح جابر پارا از تحقیق زمینه ای فراتر بگذارند و برای پروبال دادن به کودک وظایف بیشتری به او محول نمایند.
اینگونه است که در این طرح دانش آموز کلاس به طرح جابر پرداخت. اینجا دانش آموز برای پرداختن به تحقیق قدری دست و پای بازتری دارد و همچنین ببرای پیدا کردن سوژه های آزمایش خوشبختانه نیازی به رفتن به راه دور نیست. در طرح جابر برای دانش آموزان این امکان لحاظ گردیده که از همان آزمایشات موجود در کتب تحصیلی استفاده کنند. طراحان کتاب نیز به الطبع برای دانش آموزان به نسبت سن و توانایی آنان در پایه های مختلف آزمایش های متعددی ارائه کرده اند. دانش آموز با مشورت معلم و هم گروهی های خود میتواند یکی از آزمایشات موجود را بعنوان طرح جابر به اجرا درآورده و شرایط طرح یاد شده را زمیمهء آن نماید.
طرح جابر کلاس 4 چیست ؟
اگر مطالعه این مقاله برایتان خسته کننده شده است لازم به ذکر است که تا انتهای این مقاله با ما باشید. قطعا لذت کافی و لازم را خواهید برد. یکی از موضوعاتی که فکر و ذهن کارشناسان درسی را به خود مشغول نموده است، قطعا در رابطه با موضوع طرح جابر کلاس 4 است. در این پایه به صورت تخصصی به طرح جابر آزمایش پرداخته می شود. جالب است بدانید که طرح جابر آزمایش اولین بار در این پایه معرفی می شود. دانش آموزان با اجرای طرح جابر آزمایش در کلاس چهارم قویا مبانی علمی را به صورت روز افزونی پایه ریزی می کنند.
در سال چهارم ابتدایی هم همانند سال های قبلی طرح جابر برگزاری می شود. این طرح در کلاس چهارم عموما سطح بالاتری دارد بخصوص اینکه دانش آموزان در این سنین همواره از قدرت تخیل بالایی برخوردار هستند و ادغام این قوه ی تخیل با یادگیری های تئوری عالی می تواند طرح های بسیار عالی را خلق نماید و لذا اهمیت آن چندین برابر می شود.
انتظاراتی که از دانش آموزان این پایه برای طرح های جابر می رود این است که بتوانند از طریق مشاهده و ثبت رویداد های اطراف به روابط بین آن ها پی ببرند و راه های رسیدن به یک فرضیه را بر اساس منطق و اصول فکری طی نمایند.
طرح جابر pdf یعنی چه ؟
لطفا به من یک نمونه طرح جابر در قالب پی دی اف معرفی کنید. این سخن تعداد زیادی از اولیا است که میخواهند به فرزندشان بشتابند. چرا دنبال پی دی اف اهستند؟ شاید جوابش کمی بامزه باشد! فقط به یک دلیل .. آنها برنامه ورد و آفیس را بر روی گوشی شان نصب نکرده اند و فایل ورد را نمیتوانند بخوانند.
روی سخن من با این اولیا عزیز است. خواهش میکنم برای اینکه بتوانید از این امکانات به درستی بهره بگیرید برنامه ورد را روی سیستمتان نصب کنید. حتما می پرسید چرا ؟ چون اغلب فایل های ما به صورت ورد و قابل ویرایش است و شما عزیزان با نصب این برنامه به خودتان کمک میکنید که این برنامه ها را باز کرده و از مطالب آنها به صورت کامل بهره ببرید.
طرح جابر چرا؟
واقعا چرا؟ خودمان بهتر از هر کسی می دانیم که نه معلم ها بیکارند و نه اولیا . مخصوصا با این وضعیتی که پیش آمده و در جامعه شاهد آن هستیم. شاید از خود بپرسید واقعا هدف اصلی علاوه بر اهدافی که بالا اشاره کردیم درباره طرح جابر چیست؟ چه چیزی باعث می شود که در مدارس دانش آموزان را به انجام و اجرای طرح جابر ترغیب کنند. مسلما هدف از این طرح یک چیز است و بس: تدوین آینده روشن برای دانش آموزان.از خود می پرسید چه ربطی دارد؟ خب مسلم است که با این وضعیت مدرک گرایی آینده مال کسانیست که خلاقیت و ابتکار دارند و این فقط با اجرای طرح جابر و پروژه محوری در اوان کودکی حاصل می شود.
دانش آموز در این سن تمایل به فعالیت های فیزیکی نیز پیدا میکند. مبرهن است که در مقایسه با سنین پایینتر این توانایی را هم دارد که از دستهای خود نیز در بروز خلاقیت استفاده کند. ازین رو در طرح جابر در پایهء پنجم دانش آموزان به خلق طرح جابر های علمی نیز ترقیب شده اند. توانایی دانش آموز در استفاده از ابزار و مصالح و شناخت وی از این فاکتورها باعث شده تا در این طرح انتظار متولیان امر از دانش آموزان بیشتر باشد.همگام با طرح کتب درسی نیز پیشنهاداتی برای دست به کار شدن در خلق سازه ها و اشیاء و ابزار کاربردی در اختیار دانش آموز قرار میدهند
طرح جابر کلاس پنجم چیست ؟
پایهء پنجم عبور از کودکی به نوجوانی و بروز علائم و خصوصیات مربوط به این سن در پایهء پنجم آرام آرام خود را نشان میدهد.برای پیدا کردن سوژه های آزمایش خوشبختانه نیازی به رفتن به راه دور نیست. در طرح جابر برای دانش آموزان این امکان لحاظ گردیده که از همان آزمایشات موجود در کتب تحصیلی استفاده کنند. طراحان کتاب نیز به التبع برای دانش آموزان به نسبت سن و توانایی آنان در پایه های مختلف آزمایش های متعددی ارائه کرده اند. دانش آموز با مشورت معلم و هم گروهی های خود میتواند یکی از آزمایشات موجود را بعنوان طرح جابر به اجرا درآورده و شرایط طرح یاد شده را زمیمهء آن نماید
این پیشنهادات میتوانند گزینه های خوبی برای شرکت در طرح باشند. دانش آموز با استعداد با به کار بردن کتب درسی در اجرای طرح جابر به راحتی میتواند در این میدان عرض اندام کند. پس دیگر نیازی به اتلاف وقت برای پیدا کردن ایده نیز ندارد.
دانش آموزان کلاس پنجم نسبت تمام پایه های قبل از خود سطح مهارت های بالاتری دارند و از نظر میزان رشد فکری و توانایی نسبت به سال های قبل از توان بیشتری برخوردار هستند لذا حیطه ی طرح های آن ها ممکن است بیشتر جنبه ی عملی و اجرایی داشته باشد تا حالت پژوهشی و فکری!
طرح جابر کلاس 5 چگونه است ؟
طرح جابر دست سازه ، طرح جابر ، طراحی و ساخت در پایه پنجم و ششم ابتدایی شکل می گیرد. پیشنهاد من به شما عزیزان استفاده از طرح های دست سازه ، طرح جابر ، طراحی و ساخت در این پایه می باشد. چرا که با وجود ساخت های دست دانش آموزان آنها را می توانیم توانمند و قوی بار بیاوریم. نمونه طرح دست سازه ، طرح جابر ، طراحی و ساخت در سایت تخصصی ما موجود است که می توانید از آنها بهره مند شوید.
طرح جابر.com
آیا همچین سایتی به نظر شما وجود دارد ؟ اگر پاسختان منفی است پس چرا توسط کاربران جستجو می شود؟ هدف آنها از انجام این جستجوها چیست؟ چطور است که همواره برای تکمیل و ارائه گزارش برای فرزندان و دانش آموزان از این کلمه استفاده می شود؟ جواب خود را در مطالب بعد خواهید دید .
در طرح هایی همچون طرح درس، اقدام پژوهی و غیره ما شاهد این هستیم که آنان صرفا از ایده های خارجی و اروپایی الهام گرفته اند. البته این موضوع به منزله کم اهمیتی آنها نیست اما در هر حال زم
برچسب: ،
ادامه مطلب
بازدید: